30 oktober-7 november: Werken en netwerken

7 november 2016 - Nairobi, Kenia

Business as usual
Terwijl ik in Afrika ben, gaat het Ethiscript-werk ook door, zij het op een lager pitje. Wie weet wat er gebeurt als ik zomaar cold turkey afkick ;-). Dus heb ik de afgelopen week lekker redactieklusjes zitten doen aan mijn knusse bureautje. Afgewisseld met andere boeiende belevenissen.

Ontmoeting met Miss Tourism
Ik woonde op uitnodiging een lezing bij van een bekende Amerikaanse gedragseconoom, Dan Ariely. Het was helemaal aan de andere kant van de stad maar de lange taxirit meer dan waard. In het binnenlopen kwam ik in gesprek met een leuke jongedame: Jennifer Wairimu Waruingi. Ze bleek Miss Tourism 2016 van het district Lamu te zijn. Behalve een mooi figuurtje had ze ook interessante opvattingen over alle aandacht die er in Kenia uitgaat naar vrouwenemancipatie. Ze zei: ‘Dat is allemaal heel mooi, maar we moeten ook de mannen meenemen in die ontwikkeling. Anders gaat het straks scheef lopen in onze maatschappij.’ Jennifer gaat een project starten om ‘boychildren’ bij te brengen hoe ze met vrouwen en vrouwelijk leiderschap kunnen omgaan. En dat ook zij een verantwoordelijkheid hebben in het streven naar gelijkwaardigheid van de seksen. Leuk, zo’n onverwachte ontmoeting!

Dan Ariely
De elevator pitch van deze professor aan het gerenommeerde Massachusetts Institute of Technology (MIT) luidt: ‘I do research in behavorial economics and try to describe it in plain language’. Dat ‘try’ mag hij wat mij betreft wel weglaten. De lezing duurde twee uur en het werd geen moment saai. Ik kan je aanraden om eens op danariely.com te gaan kijken. Als je getroffen wordt door de foto die je daar op de homepage ziet: deze man is in zijn jonge jaren voor 70% derdegraads verbrand geweest. Hij is een en al litteken en heeft talloze operaties ondergaan. Als je bedenkt wat zo iemand heeft moeten overwinnen om te komen waar hij nu is...  Als je een paar minuten naar hem luistert, zie je geen littekens meer. Dan zie je alleen nog een uiterst charmante en geestige spreker met een groot talent om wetenschappelijk onderzoek begrijpelijk te maken voor het grote publiek. Ik noem een paar ‘lessons’ die Ariely meegaf.

• Informatie en voorlichting helpen nauwelijks om gedrag te veranderen. De meeste mensen weten best wat verstandig, gezond en sociaal gedrag is. Ze willen er alleen geen moeite voor hoeven doen of er niet te veel over nadenken. En dat is niet omdat we lui zijn, maar omdat we het allemaal zo druk hebben. Ariely noemde het voorbeeld van orgaandonaties. Hoe komt het dat in een klein aantal landen, waaronder Nederland, het aantal geregistreerde donoren zo laag is in vergelijking met de meeste landen? Is het omdat de campagnes daar beter zijn? Hebben mensen meer voor elkaar over? Heeft het met cultuurverschillen te maken? Niets van dat alles, zegt de professor. Het heeft te maken met de inrichting van het toestemmingsformulier. Betekent geen kruisje zetten dat je donor wilt zijn (opt-in) of betekent het juist het omgekeerde (opt-out)? Als mensen niet weten wat te kiezen, doen ze bij voorkeur niets.
  • What we say is not what we do: we zeggen vaak het één maar doen het ander.
  • Wees je er als voorlichter/communicatiedeskundige van bewust dat je maar een heel klein venster op het leven van mensen hebt. Als je gedrag wilt veranderen: Keep it simple!

En verder heb ik leuk geshopt met Jantine en Marianne en een gezellige buurtborrel gehad. Deze week staat er wat museumbezoek gepland. Tot later!

1. Luciano Negro:
    Djambo
  2. Afke:
    Sijambo Luciano!
  3. Dick de Boom:
    7 november 2016
    Goed verhaal van Ariely! Veel plezier verder!
  4. Rieneke Hoogeveen:
    7 november 2016
    Je bent met een prachtige reis bezig Afke,ik lees je je verhalen met grote belangstelling .stoer wijf ben je.
  5. Noor Verheul:
    8 november 2016
    Beste Afke
    Mooi verhaal weer, ik geniet ervan. Wat een prachtige reis maak je. "Keep it simple" , maar dan nog... veranderen gaat niet vanzelf dat moet je echt willen en inzet voor tonen. Misschien wel iedere dag... Veel plezier met je vervolg.
  6. Saskia Renkema:
    26 november 2016
    Die Dan Arily is goed! Op zijn website is een link naar het 'center for advanced hindsight '; geweldige naam!