23-30 oktober: Vervolg

31 oktober 2016 - Nairobi, Kenia

Een week vol contrasten

Na een wat darmlastige eerste week in Nairobi kwam ik in het weekend weer een beetje bij m’n positieven. De uitgepoepte kilo’s maakten dat ik er niet bijster florissant meer uitzag. Een bezoek aan de kapper kan dan wonderen doen. Dus op naar de city, in de taxi. Altijd even spannend, naar de kapper in een vreemd land. Maar het pakte gelukkig goed uit. Lydia van kapsalon Touch of Class knipte mij met vliegensvlugge vaardige vingers. Ze prees mijn witte dos uitbundig. Had ze maar vaker zulk gemakkelijk haar te knippen!

Hell’s Gate National Park
Woensdag moest Jantine naar een conferentie bij Lake Naivasha. Jan Willem en ik bezochten ondertussen Hell’s Gate National Park in de Great Rift Valley. Prachtige natuur, mooie wilde beesten. Kijk maar naar de foto’s. En stil dat het er is!
De Rift Valley is ook een interessant gebied, want gelegen op een geologische breuklijn waarlangs vulkanische activiteit het landschap bepaalt. Ik heb een mooi stuk zwart vulkanisch gesteente meegepikt afkomstig uit het hart van moeder aarde. Ooit was het vloeibaar magma, nu lijkt het op glas.
Kenia investeert fors in geothermische energie en staat hiermee in de top tien van landen wereldwijd. In de Riftvalley wordt gewerkt aan een grote krachtcentrale die aardwarmte opwekt. Nu al stoten meerdere geothermische bronnen hete stoom uit die turbines van een krachtgenerator aanstuurt. De witte ‘high-technology-puffs’ geven het oeroude landschap een speciale uitstraling.
Het is wel heel fijn om zo’n trip met een goede en ervaren chauffeur te kunnen maken. Ik zou hier echt niet graag zelf rijden!

Sexworkers symposium
Met Jantine bezocht ik een symposium waar 100 sexworkers uit het hele land bijeen waren. Deze mannen en vrouwen verdienen hun brood door seks als dienst te verkopen. Dat is ook gewoon werk, zeggen ze en ze eisen acceptatie, veiligheid en respect voor hun human rights. Helaas pakt dat maar al te vaak anders uit. Jantine vertelde dat er in de eerste helft van 2016 al 5.600 gevallen van seksuele gewelddadigheid zijn geregistreerd in Kenia. Een topje van de ijsberg vermoedelijk. Minachting, uitsluiting en mishandeling vallen deze mensen ten deel. Overigens zijn ze in Kenia wel goed georganiseerd. Onder de paraplu van de Kenya Sex Workers Alliance (KESWA) spannen maar liefst 70 organisaties zich in voor de leefomstandigheden en mensenrechten van sexworkers.
Dit tweedaagse symposium was het eerste ooit in Kenia georganiseerd voor deze groep. Het doel was ervaringen uit te wisselen en samen manieren te bedenken om de publieke en politieke opinie te beïnvloeden. Jantine gaat naar zo’n bijeenkomst vooral om haar sympathie voor de doelgroep te laten zien. Maar als ze er dan toch is, mag ze ook meteen een toespraak houden en één van de 20 awards voor de meest effectieve en innovatieve organisaties uitreiken. Ik stond wel even met de mond vol tanden toen ik ook naar voren werd geroepen om een award te overhandigen… Ik heb me eruit gered door te zeggen hoe leuk ik het vond om erbij te mogen zijn. En dat was niet gelogen! Het was een inspirerende en vrolijke happening omlijst met een wervelend optreden van een Oegandese dansgroep (zie video). Ik had leuke gesprekken met aardige, kleurrijke en vooral erg moedige mensen. Een unieke ervaring!
Ook al weer een groot contrast met Rwanda, waar homoseksualiteit bijvoorbeeld verboden is. Wij hebben hier geen homo’s, zeggen ze. Tja…

Independance Day Zambia
Op 29 oktober waren Jantine en Jan Willem uitgenodigd voor een receptie van de High Commissioner van Zambia ter gelegenheid van de 52ste Onafhankelijkheidsdag van dat land. Ik mocht mee als gast. Zo sta je te swingen tussen de sexworkers, zo hef je het glas met diplomaten uit de hele wereld. Het zijn de contrasten die het leven rijk maken ;-).
Jantine hoorde pas bij binnenkomst dat ze ‘guest of honour’ was en of ze ook maar even een speech wilde houden. Dan gaat mevrouw even zitten, krabbelt wat op een papiertje en houdt vijf minuten later een gloedvolle toespraak waar ze veel complimenten over krijgt. Ze laat geen gelegenheid ongebruikt om UN-AIDS te profileren en relaties te verstevigen voor de organisatie. Ik heb daar grote bewondering voor. Je kunt goed merken dat ze alom gewaardeerd wordt.
Ikzelf kwam in een leuk gesprek met een prachtig geklede Zambiaanse mevrouw die mij daarna voorstelde als ‘my dear new friend from Holland’. Een aardig voorproefje op Zambia!

1. Gerry van der Hulst:
    31 oktober 2016
    Afke, leuk om te horen dat je weer beter en weer bezig bent. Bijzonder he, die contrasten in Afrika. En het gaat altijd weer anders dan je denkt.
  2. Jantsje Wijnstra.:
    Leave Afke, Fijn dat je weer bent opgeknapt! En wat geweldig
    om weer te lezen wat je daar allemaal mee maakt. Ik zie elke
    week weer uit naar jou verhalen.
  3. 31 oktober 2016
    Het is toch een goed beslissing geweest om deze reis te maken. Heel bijzonder om het allemaal te lezen uit de eerste hand.
    Liefs, Ina
  4. Femke:
    31 oktober 2016
    Mooie avonturen weer! Geniet!
  5. Corrie en Wout:
    Hallo die Afke,
    Met alle respect voor onze vrienden met hun natuurparken verhalen is dit weer eens wat heel anders. Leuk dat we het zo kunnen volgen dank zei jouw mooie verhalen en levendige schrijfstijl. Blijven je met plezier volgen.
  6. Karin Hoek:
    3 november 2016
    Lieve Afke, Hoe heerlijk om jouw verhalen te lezen en wat fijn om deze week weer knetterende energie te voelen. Ik vind het heel fijn dat je ons op de hoogte houdt en een mooi beeld schetst van wat je meemaakt. Veel liefs en blijf gezond!
  7. Ellen Breed:
    7 november 2016
    Afke wat n geweldige ervaring.
    Geniet Ervan en Rijn dat je weer opgeknapt bent!