8-15 november: Museumbezoek en interview

14 november 2016 - Nairobi, Kenia

De eerste helft van de week was ik druk met werk. Vanaf woensdag  ben ik overwegend alleen of met een groep op pad geweest.

Nairobi National Museum

In dit museum vind je een schat aan informatie over de geschiedenis van Kenia, van de prehistorie tot de moderne tijd. Zeer indrukwekkend vond ik een vrijwel complete schedel die volgens het bijschrift maar liefst 17 miljoen jaar oud is. Hij lijkt verdacht veel op een menselijke schedel maar in Wikipedia staat dat de oudste in Kenia gevonden menselijke resten dateren van 6 miljoen jaar geleden. Nou ja, hoe dan ook: een stokoud schedeltje. Het duizelt je als je er oog in oogkas mee staat! Dezelfde sensatie bekruipt je ook als je de geschiedenis van dit land en haar bevolkingsgroepen aan je voorbij ziet trekken. Voor wie het interesseert, je vindt hier een samenvatting.

Karen Blixen Museum

Wie herinnert zich niet de klassieker Out of Africa met Meryl Streep en Robert Redford? Het is de verfilming van het boek 'Het lied van Afrika', geschreven door de Deense barones Karen von Blixen-Finecke. Haar naam leeft voort in Kenia. Behalve een museum is er zelfs een hele wijk naar haar genoemd: Karen. Mensen spreken ook nu nog met eerbied en dankbaarheid over de barones. Ze heeft veel voor de mensen in Nairobi gedaan. Het museum is gevestigd in het huis waar ze jaren gewoond heeft. Ik heb op haar favoriete bankje wat zitten mijmeren, uitkijkend over de mooie tuin. De romantica in mij kwam hier weer eens goed tot haar trekken! En in de kerstvakantie toch ook Out of Africa nog maar eens bekijken.
Klik hier als je meer wilt weten over Karen Blixen.

Interview Health Wallet

Er verkeert weer een mooi verhaal in het embryonale stadium. Ik interviewde Kees van Lede van CarePay Ltd over de Health Wallet. In Kenia heeft 99% van de mensen een mobiele telefoon en mobiel betalen is hier al veel verder ingeburgerd dan bij ons. Een zorgverzekering heeft echter slechts een fractie van de bevolking. Zorg en medicijnen zijn daardoor nauwelijks toegankelijk voor mensen met een laag of geen inkomen. De Health Wallet of M-Tiba maakt het voor deze groepen mogelijk om geld te ontvangen (bijvoorbeeld van werkgevers of donors) of zelf te sparen voor zorg. Ze kunnen met M-Tiba betalen bij klinieken, apotheken en andere zorgverleners. Het geld kan alleen aan zorg worden besteed en aan niets anders.
Over deze succesvolle en veelbelovende innovatie ga ik de komende weken een verhaal schrijven. Over publicatie ben ik nog in gesprek. Je hoort er later meer over.

Opwarmertje

Het afgelopen weekend ben ik op safari geweest naar de Maasai Mara, met zes Kenianen in een busje. De blog van morgen zal daar helemaal over gaan. Het was enerverend en fantastisch. Oog in oog staan met een luipaard is onbeschrijflijk! Verheug je maar vast op de foto's...

1. Juliette Grimbergen:
    14 november 2016
    wat kan je toch prachtig schrijven!
  2. Maria Lauran:
    14 november 2016
    Wat een prachtige en inspirerende verhalen. Hulde. Krijg zo weer!! zin om op het vliegtuig richting Afrika te stappen.
  3. Dick de Boom:
    15 november 2016
    Weer een leuk verhaal! Veel plezier verder! Groetjes Loes en Dick
  4. Else Bonnemaijers:
    17 november 2016
    Het blijft genieten van je verhalen, Afke! Mijn herinneringen aan Tanzania kwamen, inclusief de bijpassende geuren, weer helemaal boven. Wat is het toch een fascinerend continent. Geniet van je laatste maand!
  5. Eva:
    17 november 2016
    Je kan zeker mooi schrijven, ik ben trots!
  6. Afke:
    18 november 2016
    Complimenten van je kinderen tellen dubbel! ;-)
  7. Saskia Renkema:
    26 november 2016
    Wat leuk, zo'n innovatie als Health Wallet. Het doet me goed om erover te horen Afke! Mooie verhalen vertel je! Liefs Saskia