20-27 oktober: De overgang van Rwanda naar Kenia

24 oktober 2016 - Nairobi, Kenia

Afscheid van het land van de 'thousand hills'

De vier weken in Rwanda zijn omgevlogen in een werveling van indrukken. Ik heb ze lang niet allemaal met jullie gedeeld. Er moet ook nog wat te vertellen blijven straks in Nederland. Maar wat is dit een prachtig land en wat was het fijn en inspirerend om er te zijn! Het laatste weekend met Gerry en Jan Willem heb ik ervaren als een kers op een toch al erg lekkere taart. Ik wil er graag nog iets over vertellen.

Naar het noorden

Vrijdag 14 oktober zijn we via Musanze naar Gisenye gereden in het district Rubavu. Deze stad ligt aan Lake Kivu in het noordwesten van Rwanda en grenst aan Goma in de Democratische Republiek Congo. Van hieruit vertrekken de trekkings naar het Volcanoes National Park, waar de laatste berggorilla's in het wild te zien zijn. Tenminste, als je er 700 US dollars voor over hebt en van tevoren toestemming regelt. Dat hebben we niet gedaan. Er zijn ook mooie video's over gemaakt. Bijvoorbeeld over de Amerikaanse onderzoekster Dian Fossey die eind jaren zestig de Rwandese berggorilla's heel langzaam aan haar aanwezigheid liet wennen. Habitueren noemen biologen dat. Fossey trok er drie jaar voor uit. Ze schreef er het boek Gorilla's in the mist over waar een gelijknamige film van is gemaakt. Leuk om te bekijken met Kerst!

Boerenvrouwenfeest

Wie van jullie weet dat op 15 oktober de International Day of Rural Women wordt gevierd? Wij wisten het niet, maar nu wel. Op een wandeling kwamen we onverwachts terecht op een dorpse happening ter ere van deze dag. Met toespraken van charismatische vrouwen, uitwisseling van geschenken tussen vrouwencoöperaties, wapperende kleurige gewaden, zang en dans. Wij vonden natuurlijk niet dat we recht hadden op een tribuneplaats, maar daar werd anders over gedacht... Ik vond het geweldig om mee te maken!

Op de vlucht

Nee, niet voor Rwanda, maar naar Nairobi. Met Kenya Airways. De vliegmaatschappij waarvan men zegt dat je haar maaltijden beter aan je voorbij kunt laten gaan. Maar dat wist ik toen nog niet. Zodat ik de eerste week van mijn verblijf in Kenia voor een groot deel op de wc en in bed heb doorgebracht. Met liefdevolle zorg van Jantine en (opnieuw!) Jan Willem. Ik heb hier dus nog niet erg veel gezien. Wordt vervolgd!

1. INeke Smit:
    24 oktober 2016
    Hai Afke, dat is inderdaad omgevlogen! Gaan wij die Gorilla's in the mist met Kerst maar in Rwanda bekijken! Heb je nog andere tips? Handige spullen om mee te nemen?
    Ik ben benieuwd naar je volgende verhalen. Ben je ook aan je eigen schrijven toegekomen?
    Veel genieten en succes in part 2 van je reis!
  2. Gerry van der Hulst:
    24 oktober 2016
    Beterschap en veel mooie ervaringen in Kenya!
  3. Patricia:
    Hoi Afke,
    Heel leuk om zo ook een beetje mee op reis te zijn. Veel plezier en ik kijk uit naar het volgende verslag.
    Groetjes, patries .
  4. Kitty Mulders:
    Ach arme Afke! Flat coke and dry toast for a few days :(
  5. Ineke:
    25 oktober 2016
    zo'n vrouwendag zouden we ook in Nederland moeten invoeren!
  6. Dick de Boom:
    Veel goeds in Kenia!
  7. Myong:
    Ha Afke,
    Ik hoop dat je ondertussen weer wat bent opgeknapt?
    Wat blijf het toch leuk om op deze manier met je mee te kijken!
    Veel liefs van ons!
  8. Alice:
    Hoi Afke,
    Ik hoop dat je weer opgeknapt bent!
    Dat boerenvrouwenfeest...mijn moeder zou dat verdiend hebben, ik
    niet, Kwou niet zo'n boerenmeisje zijn. Maar t spreekt me wel erg aan!
    Ik zie uit naar mooie verhalen over Kenya! Voorzichtig met de food daar!
  9. Ria:
    Dag Afke,
    Hopelijk weer helemaal hersteld. Ik verheug me op je nieuwe belevenissen en verhalen.
  10. Willem Hielkema:
    25 oktober 2016
    Ook al zit het niet altijd mee blijf geloven in harambee!!!
  11. Afke:
    25 oktober 2016
    Zo leer ik weer wat van mijn grote broer: Harambee betekent samenkomst en is ook het nationale motto van Kenia!
  12. Afke:
    26 oktober 2016
    En hartelijk dank voor alle goede wensen lieve mensen. Ze helpen!
  13. Corrie en Wout:
    Hoi Afke,
    Eindelijk weer een reactie van ons. We genieten nog steeds van je mooie verhalen ondersteund met je fraaie foto's. Het is toch wel een heel bijzondere gebeurtenis en het leuke is dat we er vanaf de zijlijn deel van uit kunnen maken. We hopen dat je alweer wat opgeknapt bent zodat je je weer kunt laven met al die nieuwe indrukken van het land Kenia.
    Hartelijke groet.
  14. Eva:
    26 oktober 2016
    Mam! Leuk om weer van je te lezen. Dat je schrijft op het blog betekent vast dat het al weer wat beter gaat. Veel plezier in Kenia! X
  15. Ria B:
    27 oktober 2016
    Ha Afke, wat gebeurt er veel in enkele weken. Met plezier lees ik je verslagen
    Ik heb de indruk dat je straks met toegenomen wijsheid en een afgeslankt lichaam terug naar huis zal komen. hou je taai! Liefs, Ria B
  16. Renée hablé:
    2 november 2016
    ha lieve Afke, ik lees eerst nu dit verhaal, maar erg fijn om met je mee te leven en tja die rural women, wat een bofkomt dat je eerste rang zit.
    Ik hoop dat het weer beter met je gaat, maar dat lees ik zometeen want ik gan nu verder lezen. heel veel liefs Renée