17-10-2016: Murabeho Rwanda - Hujambo Kenya!

17 oktober 2016 - Kigali, Rwanda

Klimaatakkoord getekend in Rwanda

In het Convention Center (zie filmpje) in Kigali is in de nacht van vrijdag op zaterdag een mondiaal akkoord bereikt over het terugdringen van fluorkoolwaterstoffen (hfk’s) die worden gebruikt in airco’s en koelkasten.

De rijke landen hebben zich verplicht in 2019 te beginnen met het terugdringen van hfk’s. China en een groot aantal ontwikkelingslanden beginnen vijf jaar later. India, Pakistan, Iran, Irak en de Golfstaten beginnen pas in 2028.
In 2036 moet een reductie van 85% zijn bereikt.

Gisenye

Terwijl dit belangrijke akkoord werd getekend, zaten wij wij in Gisenye op een prachtig resort. We maakten een lange warme wandeling door prachtige natuur en beleefden zoals gewoonlijk weer allerlei onverwachte dingen. Daar vertel ik binnenkort meer over. Op de terugreis zijn we over een flink aantal van de 1000 (volgens mij zijn het er veel meer...) heuvels van Rwanda gereden. Adembenemende vergezichten! We ontbeten in een prachtig aan het Kivumeer gelegen klooster. De spiritualiteit droop er vanaf! Gerry en Jan Willem konden het niet laten om er even te Tai Chi'en.

Mijn vlucht naar Nairobi is een paar uur vertraagd, dat geeft me de gelegenheid nog even een kort blogje te schrijven en jullie te laten meegenieten van de foto's.

Ik meld mij weer vanuit Kenia!

1. Dick de Boom:
    17 oktober 2016
    Mooi dat akkoord over de cfk's Nu nog wat boompjes planten in Nepal voor de CO2. ;-)
    Prachtige foto's. Geeft het gevoel er een beetje bij te zijn.
  2. Ineke:
    18 oktober 2016
    laten we hopen dat de landen zich er ook aan zullen houden, stichting het kan wel !plaatst ook bomen voor de toekomst in midden Togo (west Afrika)
  3. Alice geijsel:
    Dat klooster.....!
  4. Willem Hielkema:
    18 oktober 2016
    een klooster voor zuster zon en broeder maan!...
    wij wensen je een goede reis en ofcourse dat het je verder ook goed mag gaan!!!
  5. Karin Hoek:
    23 oktober 2016
    LIEVE Afke, Eindelijk de ruimte en tijd genomen om optimaal te kunnen genieten van jouw reisblog. Héérlijk! We reizen met je mee en zijn nieuwsgierig naar de volgende ervaringen. Tot gauw! Rob en Karin