Dag 1 en 2: Landen in Kigali

21 september 2016 - Kigali, Rwanda

In de winter van 1969 zette ik voor het eerst voet op Afrikaanse bodem. Midden in de nacht landde ik op de luchthaven van Douala, toen de hoofdstad van West-Kameroen. Daar stond ik dan: een Fries meisje in een lichtblauw Trevirajurkje (wie weet nog wat Trevira is??). Ik keek mijn ogen uit, was nog nooit verder geweest dan Zwitserland. De warme tropennacht viel als een klamme dweil over me heen. Toch voelde het meteen vertrouwd en dat gevoel van thuiskomen kwam op latere (solo)reizen in Afrikaanse landen steeds terug. Daaruit is de wens geboren die ik al jaren bij me draag: nog eens een wat langere periode in Afrika zijn.

Hoe dierbaar de herinneringen aan die eerste kennismaking mij ook zijn, toch had ik geen behoefte aan een 'trip down memory lane'. Kameroen is dan ook niet mijn reisbestemming geworden. Ik heb gekozen voor drie mooie landen in Oost-Afrika: Rwanda, Kenia en Zambia. Met grote dank aan de vier stellen die mij daar te logeren willen hebben. Hoe bijzonder is dat!

Vanaf het terras voor het huis van Gerry en Jan Willem hoor ik prachtig vogelgefluit. Waar zitten ze? Hoe zien ze er uit? Hoe heten ze? Ik ga het allemaal ontdekken. En nog veel meer.

Om mij hen wordt er gewerkt. Door Haruna, in de tuin. Door Janvier, in huis. Door Gerry, Ariane en Jan Willem, in de 'outdoor office'. Ik hoef nog even niet te werken. Ik heb vakantie!

1. Siety de Jager:
    21 september 2016
    Afke, dat ziet er geweldig uit!
    Ik weet wat trivera is. Nogal benauwd in en warm land.
    Veel plezier!
  2. Eva:
    21 september 2016
    Wat ontzettend leuk om het zo een beetje te kunnen meebeleven! Liefs uit Holland! X
  3. Marlies:
    Hoera, het is zover.
    Geland en op het terras beland
    Geniet en schrijf met mate ;-)
    Veel inspiratie en plezier!
  4. Abelike:
    Ha Afke,
    Wat ontzettend leuk om zo op de hoogte te blijven van je reiservaringen. Ik lees mee! Een hele goede reis en heel veel plezier!
  5. Thea:
    22 september 2016
    Een hele fijne reis en ga er van genieten, drie maanden lang...Dan voelt het als of je er woont.
  6. Linda Verboom - van der Vlies:
    Ha Afke,
    Een hele fijne en avontuurlijke tijd gewenst.
    Ik ga je met veel plezier volgen.
  7. Femke:
    22 september 2016
    Leuk Afke, wij lezen mee met je mooie avonturen! Succes en plezier :-)
  8. Mieke de Waal:
    Hallo Afke,
    Jouw mooie reis is begonnen en wij leven en lezen met je mee!
    Geniet!!
  9. Gerry van der Hulst:
    22 september 2016
    Afke, het is hartstikke leuk dat je hier bent. Vreemd om dit via een website te doen terwijl je naast me zit. Het moderne leven!!!
  10. Arnout van der Heijden:
    22 september 2016
    veel plezier buiten je comfort zone, ik ga het volgen
  11. Corrie en Wout:
    Lieve Afke,
    Het is er toch van gekomen. We wensen je een fantastisch en leerzaam verblijf in Afrika. We zullen je met plezier volgen en zuigen al jou verhalen gelardeerd met de foto,s met graagte op.
    Hartelijke groet.
  12. Kim:
    Mooi zeg! Oma heeft gisteren ook al de foto's kunnen bewonderen. Groetjes Kim
  13. Else Bonnemaijers:
    Hoi Afke,

Eindelijk is het dan zo ver, je grote Afrikaanse avontuur is begonnen. Ben stiekem wel een beetje jaloers en verheug me op je verhalen. Heb het goed,
    liefs,
    Else
  14. Alice geijsel:
    Ha Afke,
    Het leven aan het eind van je comfortzone gaat je vast bevallen en inspireren. toitoi
    liefs van Alice
  15. Lida:
    24 september 2016
    Wat goed, Afke, dat je gegaan bent. Het wordt vast een geweldige reis.
    Leuk zo een beetje te kunnen meeleven. Maarre... genieten lijkt me belangrijker dan schrijven.
    Veel plezier!
    Groet van Lida
  16. Tom & Janet:
    24 september 2016
    Hoi Afke,
    Fijn dat je goed bent aangekomen. Leuk om te lezen hoe je jouw allereerste herinneringen aan Afrika hebt bewaard. Nu begint een heel nieuwe uitdaging. We hopen mee te mogen lezen en natuurlijk wensen wij jou veel succes en nog meer geluk.
    Groetjes uit Tervuren,
    Janet & Tom
  17. Jantsje Wijnstra.:
    25 september 2016
    Lieve Afke, Fijn dat je een goede reis hebt gehad. En heel leuk
    om zo met je mee te kunnen beleven. dikke knuffel Jantsje
  18. Myong:
    25 september 2016
    Wat leuk om zo'n reisblog te lezen! ;-) geniet ervan en ik kijk al uit naar je volgende verslag! Xx Myong
  19. Ria B:
    26 september 2016
    Ha Afke
    Het is nu toch gelukt om in te loggen op je reislogger. Ik zal je met veel belangstelling volgen. Liefs, Ria
  20. Rixt en Johan:
    28 september 2016
    Wat leuk om mee te kunnen lezen, we kregen de link van heit Willem. Geniet van de reis! Groetjes Rixt en Johan
  21. Willem Hielkema:
    29 september 2016
    mensen die op reis gaan met/voor een ideaal en blijven dromen
    geloven in "change/yes we can zullen ver-der komen!...
    with warm greetings út Raard!
  22. Hans Kok:
    27 oktober 2016
    Met veel plezier heb ik je verslagen van deze maand gelezen!
    Je schrijft zo beeldend dat het mij ook een leuke indruk heeft gegeven van Rwanda.